Cykla i medvind året om på en elcykel

Elcykel

Att cykla på en elcykel är som att alltid ha nerförsbacke och medvind. Du rullar förbi bilköerna och de som står och väntar på bussen, allt medan du sparar bensin- och parkeringspengar. Det är hälso­samt, det är väldigt roligt och det bästa av allt är att du transporterar dig utan utsläpp.

För Karin Frykberg Eriksson och Stefan Eriksson i Västerås betyder elcykeln enkla, praktiska transporter och framför allt en känsla av frihet. När de båda jobbar är det hemifrån och de kan lägga upp sina arbetsdagar som de vill.
– Vi har valt frihet och jobb som vi kan styra över själva. Cykeln är en bra symbol för det, säger Stefan.

Bytte bilen mot cyklar

Karin och Stefan tillbringar tio veckor om året i Thailand. En period på hösten och en på våren. Övrig tid bor de i Västerås. De har format sitt liv mycket medvetet. En kedja av händelser gjorde det möjligt och elcyklarna blev en viktig länk. Huset växlades mot en lägenhet i Västerås och ett hus i Thailand. Bilen byttes mot elcyklar.
– När vi såg över våra kostnader insåg vi att bilen var en stor del som vi kunde dra ner på till förmån för att till exempel kunna vara mer i Thailand. Eftersom vi båda jobbar hemifrån för det mesta, eller inte alls, kändes det inte motiverat att lägga ner så mycket pengar på en bil. Alltså gjorde vi oss av med den. Om vi behöver en bil någon gång så hyr vi en istället, berättar Stefan.

Roligt och enkelt med elcykel

Det var Stefan som först åkte iväg för att titta på och provköra en elcykel.
– Sedan pratade jag med Karin i flera dagar – på in- och utandning – om vilken upplevelse det var. Så hon var också tvungen att prova och när hon gjort det… Karin är glad för det mesta, men då var leendet extra stort, berättar han.
– Första månaden körde jag omkring jättemycket bara för att det var så himla kul, säger Karin.
Nu är elcyklarna ett omistligt inslag i deras svenska vardag. Att trampa till andra sidan av staden för att uträtta ärenden, handla, åka till träningslokalen går fort och lätt. Dåligt väder möts med bra kläder.
– Förut kunde vi tycka att det var bekvämt att ta bilen för att uträtta ärenden eller åka och träna. Nu tänker vi precis tvärtom – att det är obekvämt och krångligt med bil. Vi åker inte heller buss så mycket som vi trodde att vi skulle göra när vi gjorde oss av med bilen. Om det regnar tar vi hellre på oss regnställ och cyklar än spänner upp ett paraply och går till bussen. Då blir man våt ändå och på bussen är det fuktigt av alla människor som också blivit blöta. Då känns det mycket bättre att cykla, säger Karin.

Nya upplevelser

Det nya transportsättet innebär också att de tar sig fram på nya vägar, upptäcker delar av staden som de aldrig passerat med bil och får betydligt fler sinnesintryck – allt från villaträdgårdarnas grilldofter till fågelsång och blommor. Allt detta kan förstås upplevas på en vanlig cykel också, men med elcykel kan man ta sig längre. Favoritstråket är längs Mälarens strand hela vägen från ungefär där Mälarenergi har sitt huvud­kontor till Gäddeholm. Och i somras tog Karin och Stefan med cyklarna ut till Mälaröarna och cyklade runt där.
– Vi får se så många fina ställen som vi inte upplevt tidigare. Man kan använda det där gamla talesättet att det inte är målet, utan vägen dit som är det viktiga, säger Stefan.

En rejäl satsning på ett bättre cykelvägnät behövs

Elcykeln är en problemlösare som ger fler grupper möjlighet att cykla, anser Joakim Stenberg, vd för Cykelbranschen. Den kan vara ett alternativ till bilen för dem som har för långt till jobbet för att kunna pendla med vanlig cykel. Den kan också ge äldre människor och andra som av hälsoskäl inte orkar trampa en traditionell cykel, möjlighet att cykla.

En nationell strategi för cykling är på gång efter att riksdagens trafikutskott har gett regeringen i uppdrag att ta fram en sådan. Klas Elm, VD för den nybildade organisationen Nya Svensk Cykling, menar att den är viktig om vi ska kunna få en nationell kraftsamling kring dessa frågor. De flesta cykelbanor idag är kommunala. Nationella trafikregler som slår fast vilka grupper som prioriteras i trafiken behöver ses över. Men framför allt behövs en rejäl satsning på att ta fram resurser för bättre cykelvägnät.

– Vi behöver bredare, längre, sammanhållna cykelvägnät, inte minst med tanke på ökningen av elcyklar och så kallade Kristianiacyklar, alltså olika slags transportcyklar. Cyklister måste kunna köra om varandra säkert och mötas säkert. Hittills har det funnits en outtalad gräns för cykelvägars längd vid 5 km. Men idag cyklar folk betydligt längre sträckor än så. Elcyklar för arbetspendling är ett alternativ till både kollektivtrafik och bil, säger han.


Här kan du läsa den nuvarande nationella strategin för cykling.