Ny laddinfrastruktur i Mälardalen

Laddstolpe

Mälarenergi har en stor roll i arbetet med att bygga upp en laddinfrastruktur.

– De som hör av sig till oss idag och vill sätta upp laddställen är framför allt bostads rättsföreningar, fastighetsbolag och publika ställen. Därför har vi tagit fram olika koncept.

Ett laddpaket som kan köpas av företag  och bostadsrättsföreningar, ett villapaket till privatpersoner och ett snabbpaket till före­ tag. Sen har vi även ett regionalt koncept som är en del av vår strategiska satsning inom hållbarhet och ny teknik som vi driver bland annat inom ramen för ett program för införande av ny och smart teknik i elnätet, säger Johan Tonde och forsätter:

– Förslaget på ett regionalt koncept är att våra ägarkommuner samt  industrier i området tillsammans äger en laddinfrastruktur. Upplägget är att alla går in med en summa pengar under en tioårsperiod, och Mälarenergi kan då hjälpa till att driva anläggningarna.

Johan anser att arbetet med att bygga upp en laddinfrastruktur måste backas upp av politiska beslut och skulle gärna vilja se mer kraftfulla satsningar i Sverige till stöd för elbilarna, liknande dem som införts i Norge. Han nämner till exempel slopad fordonsskatt och moms på elbilar, fri parkering och slopad trängselskatt. Ekonomiskt stöd krävs från såväl EU som nationellt från regeringen, regionalt från Länsstyrelsen och kommunalt, menar han.

Laddinfrastruktur – En del av visionen

Johan Tondes vision är att medborgarna  i regionen om fem år smidigt kan ladda sin elbil i samband med att man gör något annat, till exempel går och handlar.

– Vi har listat strategiska platser för snabbladdare i länet, i Västerås, Kungsör, Hallstahammar, Arboga, Köping och Surahammar. Genom att Mälarenergi väljer ut lämpliga placeringar för snabbladdningsställen kan de styras efter kapacitet i nätet.

Men det krävs att kommunerna, även Enköping och Eskilstuna, är beredda att satsa pengar på laddinfrastruktur. En snabbladdnings­anläggning kostar en hel del och kräver projektering. Det är ett stort skåp (cirka två meter högt) med inbyggd styrutrustning.

Prislappen ligger på cirka 400 000 kronor installerad och klar, säger han.

Under överskådlig tid framåt kommer vi att leva med olika typer av drivmedel för våra fordon. Linjetrafik, budbilar, hyrbilar och bilpooler kommer att gå i bräschen för eldrift och i ett längre perspektiv kommer även lastbilar, tror Johan Tonde.