Northvolt och Mälarenergi i samarbete kring batterilager

Det är laddstationen vid arenaområdet Rocklunda mitt i centrala Västerås som är först ut att få ett batterilager. Batterilagret är det första i sitt slag i Mälarenergis elnät och kommer tas i drift till sommaren.

– Partnerskapet med Mälarenergi representerar vår första kommersiella lösning som visar hur batterier kan vara en del av framtidens elnät, säger Emad Zand, President Energy Solutions på Northvolt.

Batterilager ger fördelar i elnätet

Helena Olssén Strategichef Mälarenergi Elnät.

– I Mälardalsregionen står vi inför både en effekt- och nätkapacitetsutmaning och för oss innebär projektet en möjlighet att validera de fördelar som batterilager kan ge elnätet, kunden och samhället i stort, säger Helena Olssén strategichef på Mälarenergi Elnät.

-Northvolt har som mål att möjliggöra framtidens energilösningar genom att utveckla batteriprodukter till många olika branscher. Vi tror att ett elektrifierat transportsystem i kombination med ökad urbanisering kommer öka kraven på elnäten i snabb takt, med det också efterfrågan på lösningar för att stärka elnäten på ett flexibelt sätt, säger Emad Zand, President Energy Solutions på Northvolt.

– Förhoppningsvis kan vårt projekt visa att lokala batterilager är ett kostnadseffektivt och snabbt sätt att komplettera och begränsa behoven av traditionella elnätsinvesteringar, säger Helena Olssén.

 

Batterilager på Rocklunda i Västerås. Ett samarbete mellan Mälarenergi och Nothvolt. Foto: Lasse Fredriksson
Batterilagret på Rocklundaområdet i Västerås

Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh. Projektet stöds av finansiering från Energimyndigheten.

Batterilagren testas i flera miljöer

Rocklunda är ett välbesökt rekreations- och arenaområde mitt i centrala Västerås. Området har över 2 miljoner besökare per år vilket gör att det lämpar sig väl för att testa och validera ett batterilager. När många bilar laddar samtidigt bildas effektoppar i elnätet. Batterilagret kommer att sänka effekttopparna med över 80 procent. I projektet ingår även att pröva batterilager i en bostadsrätts-förening som har solceller och elbilsladdning samt en ännu icke definierad tillämpning i industrin.

Batterilager på Rocklunda i Västerås. Ett samarbete mellan Mälarenergi och Nothvolt. Foto: Lasse Fredriksson
Mälarenergis laddstationer på Rocklundaområdet i Västerås.

– Rocklunda Fastigheter är stolta över att kunna bidra till ökad kunskap och erfarenhet kring energilagring. Lokal energilagring i syfte att utjämna effekttoppar är mycket intressant för oss fastighetsägare eftersom våra arenor är energi- och effektintensiva, framförallt vid stora arrangemang och matcher, säger Björn Sandvall teknisk chef på Rocklunda Fastigheter AB.